AMAÇ VE KAPSAM:Bu kılavuz tapu müdürlüklerinin iş akışı ve yetki devrinde ortaya çıkan farklılıklarınortadan kaldırılarak işlemlerin belirli standartlarda gerçekleştirilebilmesi ve Kurumsal KaliteYönetim Sistemi ile Kamu Etik Davranış İlkelerinin tam olarak uygulanabilmesi amacıylahazırlanmıştır.Tapu müdürlüklerimize yapılacak başvuruların başlatılması ve sonlandırılmasınailişkin usul ve esaslar aşağıda gösterildiği üzere 8 ana başlık altında incelenecektir.A- Genel AçıklamaB- KavramlarC- Danışma BirimiD- Başvuru BirimiE- İşlem ServisleriF- Tapu/Bölge Müdürlüklerinin Görev ve YetkileriG- Yetki DevriH- Etik KurallarA-GENEL AÇIKLAMA;Yalnızca bu kılavuzun uygulanmasına esas olmak üzere, tapu müdürlükleribulundukları il/ilçenin nüfusu, sosyo-ekonomik yapısı ve tapu işlem yoğunluklarına görekılavuz eki (EK-1) listede yer alan 4 gruba ayrılırlar. Bölge Müdürlüklerinden gelecekteklifleri de değerlendirerek grupları belirlemeye ve değiştirmeye Genel Müdürlük yetkilidir.YETKİ DEVRİNE ESAS MÜDÜRLÜK GRUPLANDIRMASIveYETKİLERE İLİŞKİN TABLO1. GRUP 2. GRUP 3. GRUP 4. GRUPDanışma Birimi VAR BÖLGE MÜD.KARAR ALINACAKBÖLGE MÜD. KARARALINACAKYOKSıramatik VAR VAR BÖLGE MÜD. KARARALINACAKYOKBaşvuru Birimi VAR VAR BÖLGE MÜD. KARARALINACAKYOKYetki Devri VAR VAR(KISMEN)*BÖLGE MÜD. KARARALINACAK**YOKİşlem İzlemeMonitörüVAR VAR BÖLGE MÜD. KARARALINACAKYOK* 2. Grupta yer alan tapu müdürlüklerinde tapu müdürü; havale, işlem kontrolü veyatescil kontrolü yetkilerinden en az birini üzerinde tutmak zorundadır.** Havale, işlem kontrolü veya tescil kontrolü yetkilerinden en az biri tapu müdürüüzerinde kalmak şartıyla “Yetki Devri” yapılıp yapılmayacağına Bölge Müdürlüğü kararverecektir.Yukarıdaki tabloda belirtilen hususlar dikkate alınarak; 1. ve 2. grupta G bendindeizah edilen yetki devri hükümleri uygulanacak, 3. grupta yetki devrinin yapılıp 2yapılmayacağına iş yoğunluğu, dönemsel yoğunluk ve müdürlük personel profilideğerlendirildikten sonra bölge müdürlüğünce karar verilecek, 4. grupta ise yetki devriyapılmayacaktır.Yetki devri yapılan birimlerde üst makamlarla yapılacak yazışmalar ile resmi belge ileyapılan taleplerin reddi dışında kalan (haciz, kamu haciz retleri vb.) ret kararları mutlaka tapumüdürü tarafından imza edilecek, işlemi hazırlayan personel ve yetkili müdür yardımcısıtarafından paraf edilecektir.Yetki devri yapılan birimlerde işlemin yapılması konusunda tapu müdürü ile yetkidevri yapılan müdür yardımcısı arasında görüş ayrılığı oluşması durumunda, tapu müdürü oişleme özgü işlem yetkisini alarak veya konuya ilişkin yazılı emir vererek işlemisonuçlandırılabilecektir. Mevzuattaki yazılı emirle ilgili düzenlemeler saklıdır.Danışma Biriminin; 1. grup tapu müdürlüklerimizde bulunması zorunludur, 2. ve 3.grup tapu müdürlüklerimizde danışma biriminin bulunup bulunmayacağı bölgemüdürlüklerinin değerlendirmesine bırakılmış olup, 4. grup tapu müdürlüklerimizde isedanışma birimleri bulunmayacaktır.Başvuru ve danışma birimleri ile sıramatik ve işlem izleme monitörü kurulmasıyönünden fiziki imkânsızlık bulunması halinde, bölge müdürlüğünün teklifi üzerine TapuDairesi Başkanlığınca anılan birim ve/ya sistemin oluşturulmaması/kurulmaması yönündekarar verilebilecektir.Başvuru birimi bulunmayan müdürlüklerimizde bu birimin görevleri tapu müdürüveya müdürlüğe vekâlet eden personel tarafından yerine getirilecektir.İşlem İzleme Monitörü; 1 ve 2. grup tapu müdürlüklerimizde bulunacaktır. 3. gruptapu müdürlüklerinde bulunup bulunmayacağına ise bölge müdürlüğünce karar verilecek, 4.grup tapu müdürlüklerimizde bulunmayacaktır.B- KAVRAMLAR:Temel Belge İncelemesi: Başvuru birimindeki görevli personel tarafından talep edilenişleme ilişkin belgelerin şekil yönünden genel olarak incelenmesidir.Örneğin: Vekâletname ile yapılan başvurularda temel belge incelemesi yapacakpersonel vekâletnamenin şekli hususlarından olan, vekâletnamenin düzenleme şeklinde olupolmadığı, imza, fotoğraf, sayı/numarası, mühür ve benzeri hususların var olup olmadığıyönünde inceleme yapacaktır. Temel belge incelemesi yapacak personel, vekâletnamenintasarruf yetkisi, süresi, kapsamı, yetki sınırı, tevkil yetkisi, azil, ayrıntılı incelemeyle belgedeortaya çıkacak sahtecilik vb. hususların incelenmesi ile görevli değildir. Bu hususlardakisorumluluk ayrıntılı tasarruf yetkisi kontrolü aşamasında ilgili personelce dikkate alınacaktır.Ayrıntılı Tasarruf Yetkisi Kontrolü: Başvuru alındıktan sonra işlem havalesiyapılan ve işlem kontrolü yapan personel tarafından TAKBİS ve tapu sicili üzerinde kimliktespitine esas olmak üzere Tapu Sicili Tüzüğü ve ilgili mevzuat uyarınca yapılan incelemedir.Bu kontroldeki amaç; işlem sahiplerinin tasarruf yetkisi kontrolüne dayanak teşkil edenbelgelerin ayrıntılı olarak hem şekil hem de içerik yönünden kontrolünün sağlanmasıdır. 3Personel, vekâletnamedeki tasarruf yetkisi, süresi, kapsamı, yetki sınırı, tevkil yetkisi, azil,tescile esas belgelerdeki kimlik bilgilerinin karşılaştırılması vb. hususlarda sorumlu olacaktır.Başvuru Belgesi: Başvuru birimi tarafından TAKBİS üzerinden alınarak elektronikveya yazılı ortamda doldurulan belgedir.Eksik Belge: İstem konusu işleme ilişkin belgelerde eksiklik olması durumudur.C- DANIŞMA BİRİMİ:1. grup tapu müdürlüklerinde zorunlu olarak, 2. ve 3. grup tapu müdürlüklerimizde isebölge müdürlüğünün kararı ile oluşturulan ve sıramatik uygulaması bulunan, işlemsahiplerinin birimlerimize ilk girişte muhatap olacağı sıra numarasının verildiği bölümdür.Danışma birimi;1-İşlem talebine ilişkin: Danışma birimi görevlileri, işleme yönelik herhangi birkontrol gerçekleştirmeksizin, başvuranın salt kimlik belgesinin incelenmesi suretiyle ibrazedilen belgeler üzerinden kimlik kontrolünü yaparak, sıramatikten sıra numarası vermeksuretiyle ilgilileri başvuru birimine yönlendirir.2-Belge/bilgi talebine ilişkin: Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS), Doğrudan Gelir Desteği(DGD), Yeşil Karta ilişkin işlemler ile hak sahiplerinin her türlü bilgi ve belge istemlerineilişkin süreçleri yönlendirdiği gibi, yarı zamanlı başvuru alınan birimlerimizde öğleden sonrayapılan bilgi ve belge istemine yönelik başvurular da bu birim personeli tarafından karşılanır.3-Halkla ilişkilere ilişkin: Servise havale edilerek işlemleri başlatılan vatandaşlarla,işlemi yapmakla görevli personel arasında bağlantı ve eşgüdümün sağlanmasının yanı sıra,vatandaşların tapu işlemlerine ilişkin sorularının cevaplandırılması görevlerini yerine getirir.İdaremiz tarafından gerçekleştirilen hizmetleri tanıtan, İdarenin erişim ve iletişim bilgileriniiçeren ve standartları Genel Müdürlükçe belirlenecek broşürler bastırılarak danışma birimiortamında gösterimi sağlanır.Örneğin: Bankadan harcını yatırıp randevu saatinde müdürlüğe müracaat eden işlemsahibinin, hangi birime başvuracağına ilişkin bilgilendirilmesi, ilgili birimle irtibatınsağlanması veya eksik evrakın ilgili birime iletilmesi vb. görevleri yaparlar.D-BAŞVURU BİRİMİ:Başvuru birimi danışma birimi olan müdürlüklerimizde işlem sahiplerinin sıranumarası alarak yönlendirileceği, danışma birimi kurulmasına gerek görülmeyenmüdürlüklerde ise, işlem sahipleri ile ilk muhatap olacak birimimizdir.Danışma birimi bulunmayıp, sıramatik ve başvuru biriminin birlikte bulunduğumüdürlüklerimizde, danışma biriminin yukarıda sayılan tüm görevleri başvuru birimitarafından gerçekleştirilecektir. Özellikle sıramatikten sıra alınması işlemi bu birimpersonelinin gözetimi altında yapılacaktır. İstem sahiplerinin yığılmasını ve olasıyakınmalarını önleyecek tedbirler, tapu müdürü veya müdürlüğe vekalet eden personeltarafından alınacaktır. 4Aynı bina içerisinde hizmet veren tapu müdürlüklerimizde fiziki mekanın uygunolması halinde danışma ve başvuru birimleri ortak olarak oluşturulabilecek, bu alanlardaçalıştırılacak personel ilgili tapu müdürlükleri ile bağlı bulunulan bölge müdürlüğününkoordinasyonu ile belirlenecektir. Sıramatik sistemi ve TAKBİS personel yetkilendirilmeleriBilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı tarafından ortak kullanıma uygun hale getirilecektir.1-Kontrol Sürecia) İşleme ilişkin belgelerin kontrolü: İşlem tanımlarında zorunlu olan tüm belgeasılları (fotoğraf, nüfus cüzdanı, mahkeme kararı.vb) bu aşamada istenilir. Ayrıca, taraflarıntelefon numarası, imza ve adres bilgilerinin başvuru belgesine işlenmesi ve işlem sahiplerinegerekli açıklayıcı bilgilerin sunulması bu aşamada gerçekleştirilir. Başvuruya ilişkinbelgelerde herhangi bir eksiklik olup olmadığı temel belge incelemesi yapılarak (bkz:Kavramlar) tespit edilir. İşlem belgelerinde eksiklik olması durumunda eksik belgeli başvurualınmayarak, işlem sahibi eksik belgeye/belgelere ilişkin bilgilendirilerek belgeleritamamlaması sağlanacak ve yeniden başvuru numarası alması için yönlendirilir.Eksik belgeli başvuru yapılmasına ilişkin işleyişte sistem üzerinden herhangi bir kayıtoluşturulmaması durumunda ilerleyen tarihlerde ortaya çıkabilecek şikâyet ve benzerihususların önüne geçilebilmesi amacıyla TAKBİS üzerindeki ilgili bölümde eksik belgeylebaşvuru yapan kişilerin bilgileri ile birlikte eksikliğe ilişkin açıklama yapılır. Bu türbaşvuruların kaydı sadece sistemde tutulacak olup herhangi bir şekilde havale yapılmaz, ceptelefonu numarasını bildirenlere eksiklik hakkında SMS’le bilgilendirme yapılması ileyetinilirb) Tasarruf yetkisini kısıtlayan veya tasarruf hakkını yasaklayan durumlar:TAKBİS üzerinden başvuru yapılan taşınmaza ilişkin tasarrufu yetkisini kısıtlayan ya datasarruf hakkını yasaklayan bir durumun olup olmadığı incelenir. Bu kapsamda;Yapılan inceleme sonucu işleme ilişkin belgelerin tam olduğu ancak tasarruf hakkınıyasaklayan bir durumun tespit edilmesi durumunda ilgilinin talebi sisteme kaydedilerekilgilisi ile görevli memur tarafından imzalanan bir adet başvuru belgesi düzenlenerek ilgilisinebelgeleri ile birlikte geri verilir. Tasarruf hakkını yasaklayan durumu ortadan kaldıranbelgenin aynı gün içerisinde (öğleden sonra da dahil) başvuru birimine mevzuatta yer alanusule uygun olarak sunulması durumunda ilgilinin başvurusunun kabul edilmesi, aynı güniçerisinde tasarruf hakkını yasaklayan durumu ortadan kaldıran belgenin sunulmamasıdurumunda istem kabul edilmeyerek, yeniden sıra numarası almaları sağlanacaktır.Yapılan incelemede işleme ilişkin belgelerin tam olduğu ancak tasarruf yetkisinikısıtlayan bir durumun tespit edilmesi durumunda kısıtlayıcı durumun kabul edilmediği ifadeedilir ise, talep sisteme kaydedilerek ilgilisi ve görevli memur tarafından imzalanacak biradet başvuru belgesi, başvuruya esas belgeler ile birlikte ilgilisine geri verilir. Tasarrufyetkisini kısıtlayan durumunu ortadan kaldıran belgenin aynı gün içerisinde (öğleden sonra dadahil) başvuru birimine mevzuatta yer alan usule uygun olarak sunulması durumunda ilgilininbaşvurusunun kabul edilmesi, aynı gün içerisinde tasarruf yetkisini kısıtlayan durumu ortadankaldıran belgenin sunulmaması halinde istemin kabul edilmemesi gerekir. 5Kısıtlayıcı durumun kabul edilmesi ve işleme yönelik belgelerin tam olmasıdurumunda başvuru kabul edilir. İşlem taraflarının birlikte müracaat etmeleri halindekısıtlayıcı durumun yansıtıldığı başvuru belgesi birlikte imzalanır. Tarafların aynı anda vebirlikte başvuruda bulunamamaları halinde; takyidatları kabul edecek olan tarafın imzasıresmi senet imzalanmadan önce başvuru belgesine alınmalıdır. Ayrıca, akdin alınmasısırasında taşınmaz/taşınmazlar üzerindeki takyidatların varlığı konusunun, vurgulanmasınaözel önem verilmelidir.Örneğin : 101 ada 1 parsel numaralı taşınmazın satışına ilişkin olarak X tapumüdürlüğüne müracaat eden satıcı Ahmet ile alıcı Mehmet’in işleme ilişkin belgeleri tamolmasına rağmen taşınmaz üzerinde X BANK lehine 100.000 TL bedelli 1. derecede biripoteğin olduğu ilgili personelce tespit edilirse başvuru birimi görevlisi tarafından;Alıcı Mehmet ve satıcı Ahmet’in aynı anda başvuru yapması, ipoteğin alıcı tarafındankabul edildiğine dair başvuru fişine tarafların beyan ve imzalarının alınması durumunda(Örneğin: tapu sicilindeki taşınmazın kayıtlarını inceledim, üzerindeki ayni şahsi hakları vetakyidatları kabul ediyorum/ imza) başvuru kabul edilerek işleyiş sürdürülecektir.Alıcı Mehmet ve satıcı Ahmet’in aynı anda başvuru yapmış olmasına karşılık ipotekalıcı tarafından kabul edilmez ise, başvuru görevlisince diğer belgelerin tam olması halindesisteme girişi yapılarak kısıtlayıcı durumu da belirten başvuru belgesi tek nüsha düzenlenerekdiğer belgelerle birlikte ilgilisine teslim edilecektir. İlgililerin ipotek terkinine ilişkin belgeyiaynı gün içinde mevzuatta yer alan usule uygun olarak başvuru birimine sunmalarıdurumunda (yeni bir sıra numarası almaksızın) başvurusu kabul edilecek, aynı gün içerisindeipotek terkinine ilişkin belgenin başvuru birimine iletilememesi durumunda ilgililerin yenidenbaşvuru yapması gerekecektir.Sadece satıcı Ahmet’in müdürlüğe başvuru yapması ve alıcı Mehmet’in başvurusırasında hazır bulunmaması ve satıcı tarafından alıcının takyidatı kabul edeceğini ifadeetmesi durumunda, başvuru kabul edilir. Takyidatları kabul edecek olan tarafın imzası resmisenet imzalanmadan önce başvuru belgesine alınmalıdır. Alıcının kısıtlayıcı durumukaldırdıktan sonra başvuru yapmak istediğinin ifade edilmesi durumunda; diğer belgeleritamamsa sisteme girişi yapılmak suretiyle kısıtlayıcı durumu da belirten başvuru belgesidüzenlenerek tüm başvuru belgeleriyle birlikte ilgilisine teslim edilir. İlgililerin ipotekterkinine ilişkin belgeyi aynı gün içerisinde yeni bir sıra numarası almadan, başvuru biriminemevzuatta yer alan usule uygun olarak sunması durumunda başvuru kabul edilir. Aynı güniçerisinde ipotek terkinine ilişkin belgenin başvuru birimine iletilememesi durumunda ise,ilgililerin yeniden başvuru yapması gerekecektir.2-Başvurunun alınması ve işlem servisine havale;İşlem belgelerinin tam olması, taşınmaz üzerindeki kısıtlayıcı takyidatlarla ilgili olarakyukarıdaki “Kontrol Süreci” başlıklı 1 numaralı bendin b alt bendindeki düzenlemelere uygunhareket edilmesi durumunda;Başvuruda görevli personel tarafından TAKBİS üzerinden iki nüsha başvuru belgesidüzenlenir. Kılavuz eki örnekte gösterilen sütunlar doldurularak oluşturulan nüshalar işlem 6sahipleri ve başvuruyu alan personel tarafından imzalanır, başvuru belgesinin bir örneğiilgilisine verilir.Başvuru belgesinin diğer nüshası ile işleme ilişkin belgeler bir araya getirilerekbaşvuru birimi sorumlusuna ivedi olarak iletilir.Başvuru birimi sorumlusu, kendisine iletilen başvuruları herhangi bir belge incelemesiyapmadan, işlemin niteliği, personelin üzerinde bulunan iş yükü, tecrübesi, deneyimkazanması/yetişmesi gereken personel olup olmadığı gibi somut unsurları gözeterek TAKBİSüzerinden işlem servisinde yer alan personele adil bir şekilde havale eder. Yapılan havaleleryetkili tarafından TAKBİS üzerinden takip edilir. Başvuru birimi sorumlusu ile tapu müdürüpersonele yapılacak olan havalelerin adil ve düzenli dağıtımından birlikte sorumludurlar.Müdürlükte yetki devri gerçekleştirilmiş olması, işlemlerin adil ve düzenli bir şekildepersonele dağıtımı ve personelin mevzuat ve işlem konularında yetiştirilmesine yönelik tapumüdürünün var olan koordinasyon ve denetim yetkisi ve personelin yetiştirilmesi sorumluluğuile disiplin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Yetkili tarafından havalesi yapılan işlemlereilişkin belgeler gecikmeye mahal vermeden görevlendirilecek personel tarafından işlemiyerine getirmekle sorumlu personele teslim edilir.Başvuru birimi bulunmayan müdürlüklerimizde bu birimin görevleri tapu müdürüveya müdürlüğe vekâlet eden personel tarafından yerine getirilecektir.3-Başvuru Birimi Personelinin Dikkat Edeceği Hususlar ve Sorumlulukları:Başvuru birimi personeli kendisine iletilen belgelerin işleme esas belgelerden olupolmadığı, gerekli yetkinin genel olarak bulunup bulunmadığı konusunda şekli bir incelemeyapmakla yükümlü olup, iletilen belgelerde ayrıntılı tasarruf yetkisinin (Bkz. Kavramlar) olupolmadığı, ilgililerin kimlik tespiti ve sicildeki kayıtlardan kaynaklanan hatalar vb. hususlargörevi kapsamında değildir. Ancak başvuru birimi personeli işleme ilişkin belgelerde eksiklikolmaması, tarafların birlikte başvurmaları durumunda TAKBİS üzerindeki takyidatlarınvarlığına ilişkin taraflardan kabul beyanı alınması hususlarının izlenmesi konularındagörevlidir. Ayrıca, tarafların telefon numarası, imza ve adres bilgilerinin başvuru belgesineişlenmesinden, işlem sahiplerine gerekli açıklayıcı bilgilerin sunulmasından, başvuru istembelgesinin tam ve doğru olarak doldurulmasından ve başvurunun yetkili kişilerceyapılmasından başvuru birimi personeli sorumlu olacaktır. Bu kapsamda; taraflarınbilgilerinin düzenli bir şekilde girilmesi, gerçek işlem sahiplerinin telefon bilgilerinin sistemeaktarılması (emlakçı veya iş takipçilerinin telefon numaraları tarafların telefon numarasıolarak girilmemelidir) hususlarından başvuru birimi personeli sorumludur. Başvurubirimindeki işleyişin kontrol ve koordinasyonundan bu biriminden sorumlu yetkili personel vetapu müdürü birlikte sorumludur. 4. Grup tapu müdürlüklerinde ise, tüm bu hususlardan tapumüdürü sorumludur.ORS (Online randevu sistemi) üzerinden yapılan başvurular sıramatik numarasıalınmaksızın doğrudan başvuru birimine yönlendirilecek ve ORS üzerinden girilen verilerzaman kaybının önlenmesi açısından doğrudan başvuru ekranına aktarılacaktır. 7Başvuru birimi personelinin işlem sahipleri ile temas noktasında olan personelimizolması nedeniyle işlem sahiplerine güler yüzlü davranması ve mevzuat yönünden yeterliaçıklamalarda bulunmaları gerekmektedir.Müdürlüklerimizde görevli vatandaş ile muhatap olan personel, Kamu KurumlarındaÇalışan Personelin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelik’e uygun olarak giyinmede dahahassas davranacak, isim ve unvanlarını gösterir şekilde düzenlenen kendilerini tanıtıcı yakakartlarını sürekli olarak takacak, konuya ilişkin aksaklık olmaması için gereken önlemleryetkili müdür yardımcısı ve tapu müdürü tarafından alınacaktır. Yaka kartları GenelMüdürlüğümüz resmi internet sitesinde yayınlanan “TKGM Kurumsal Kimlik Klavuzu”nauygun şekilde Bölge Müdürlüklerince ilgili personele teslim edilecektir.Kurumsal Yaka Kartı Örneği:Başvuru birimi sorumlusu işlem servislerinde çalışan personelin raporlu/izinli olmasıhususlarını göz önüne alarak havaleleri gerçekleştirirken iş dağılımını dengeli bir şekildeyapmak, çok sayıda talebi olan işlem sahiplerinin işlemlerinin aynı personele havaleedilmemesi hususunda hassasiyet göstermek ve servislerdeki yetkili müdür yardımcıları vetapu müdürü ile konuya ilişkin koordinasyonu sağlamak zorundadır.E-İŞLEM SERVİSLERİ:İşlem servisi başvuru birimi tarafından işlem havalesi yapılan belgelerin ayrıntılıolarak incelendiği, akitli ve akitsiz işlemlerin hazırlandığı ve söz konusu taleplerinkarşılandığı birimdir.1-İşleyiş:Başvuru birimi tarafından havalesi gerçekleştirilen belgeler işlem servisi personelinceelden veya zimmetle teslim alındıktan sonra başvuru sırasına göre görevlendirilen personeltarafından incelenmesine başlanır.İşlemi yapmakla sorumlu personel öncelikle işleme konu taşınmaz/taşınmazların tapusicilini ve kimlik tespitine yarar belgelerini (resmi senet vb.) inceler.TAKBİS, kütük ve taşınmaz dosyası üzerinde Tapu Sicili Tüzüğü ve ilgili mevzuatuyarınca yapılan inceleme sonucu işleme engel bir durum yoksa, işlem hazırlanarak kontroledilmesi amacıyla yetkili müdür yardımcısına iletilir. Yetkili müdür yardımcısı kendisineiletilen işlemleri gecikmeye yer vermeksizin kontrol etmekle görevli ve sorumludur. Yapılankontrolde herhangi bir eksiklik olmaması durumunda işlemi yapan personel tarafından müdüryardımcısı ile koordineli bir şekilde işlem sahibine randevu saati, tahakkuk eden harç vedöner sermaye tutarları SMS yoluyla bildirilecektir. Tapu Harçları e-devlet üzerinden 8turkiye.gov.tr sayfasına ve ilgili banka şubelerine elektronik ortamda gönderildikten sonratalep sahiplerine TAKBİS üzerinden SMS ile gerekli bilgiler verilerek harçların tahsiledilmesi sağlanacaktır. Kontrol uygulaması yapılmadan randevu ve harç tahakkuk bilgileri ileilgili işlem sahiplerine kesinlikle SMS gönderilmeyecektir. İşleme ilişkin hukuki bir engelbulunmadığı takdirde; SMS ile en geç saat 14.00 e kadar işlemin tamamlanacağı (randevu)gün ve saat ilgilisine bildirilecektir.Randevu saatinde tarafların hazır bulunması durumunda yetkili müdür yardımcısınıngözetimi altında ilgili personelin huzurunda tarafların işleme ilişkin imzaları alınarak,tamamlanan işlem geciktirilmeksizin yevmiye alınacak, işleme ilişkin üretilen belgeler (tapusenedi, ipotek senedi vb.) ilgilisine teslim edilecektir. Randevu saatinde gelinmediği takdirdetalep sahipleri ile ilgili müdür/müdür yardımcısı tarafından yeni bir randevu saati belirlenerekişlemin tamamlanması sağlanacaktır.TAKBİS, tapu kütüğü ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonucunda işleme engelbir durum mevcut ise işlemi yapmakla görevlendirilen personel, durumu yetkili müdüryardımcısına iletecek, yetkili müdür yardımcısının bilgisi dâhilinde işlem sahiplerine SMSgönderilerek eksikliğin giderilmesi istenecek, SMS ile hangi müdür yardımcısına müracaatedileceği bildirilecek, eksikliğin giderilmesi durumunda işlem sonuçlandırılacaktır.Eksikliğin SMS gönderilerek işlem sahiplerine bildirilmesinden ya da işlemin bittiğineilişkin randevu saati ve harç tahakkuk bilgilerini içeren SMS gönderiminden sonra 20 güniçerisinde istem sahiplerinin müdürlüğe müracaat etmemesi durumunda ilgililere “10 güniçerisinde müdürlüğe müracaat etmemeleri halinde başvuru belgesi hariç tüm belgelerinbaşvuru fişinde beyan edilen adreslerine üst yazı ile posta/kargo yolu ile iade edileceği” SMSgönderilerek bildirilir. Bu 10 günlük süre içinde de müdürlüğe müracaat edilmemesidurumunda, TAKBİS üzerinden gerekli açıklamalar yapılarak işlem havale edilen personeltarafından sonlandırılacak ve başvuru belgesi dışında diğer tüm belgeler üst yazı ileposta/kargo yolu ile ilgilisince bildirilen adrese iade edilecektir. Başvuru belgesi ve üst yazıstandart dosya planına göre arşivlenecektir.Yetkili müdür yardımcısı, izne ayrılan veya görevinden ayrılan personelin elindekiişlerin devir teslimini de Kalite Yönetim Sistemi (KYS) kapsamında oluşturulanRev.No/Tarih:00/19.09.2011 tarih ve B091TKG0010000.FR361 numaralı “İzne veyaGörevden Ayrılan Memurun Elindeki İşleri Teslim Formu”nun onaylanması suretiyleyapmakla yükümlüdür.2- Dikkat Edilecek Hususlar;İşlem servisi personeli kendisine havale edilmiş olan işlemleri makul, izah edilebilirbir sürede ve güvenli bir şekilde gerçekleştirme konusunda sorumludur. İşlem sırası daha önceolan başvuru evrakının işleme alınmayarak daha sonra yapılan bir başvurunun işleme alınmasıgibi hususların nedenlerinin işlemi yapan personelce TAKBİS’te yer alan açıklamalarbölümüne girilmesi, işlem servislerindeki yetkili müdür yardımcıları ve tapu müdürütarafından personele havale edilen işlemlerin sürekli olarak takip edilmesi ve eksikliklerinikmal ettirilmesi sağlanmalıdır. 9İşlemi yapmakla görevlendirilen personelimiz her ne suretle olursa olsun istemsahipleri ile işlemlerine yönelik olarak iletişim kurmayacak, işleme yönelik eksikliklerin tespitedilmesi durumunda işlem servisinden sorumlu yetkili müdür yardımcısının bilgisi dâhilindeSMS göndererek bilgilendirme yapacaktır. SMS gönderilerek yapılan bilgilendirmede standartdil kullanımına özen gösterilecek, işlemi yapan personelin ismine yer verilmeyerek verilenbilgi veya istenilen belgeler açık bir biçimde ifade edilecek ve işlem sahipleriyönlendirilecektir. İşlem sahipleri ile irtibat danışma birimi ve ilgili müdür yardımcısıaracılığıyla sağlanacaktır.Eksikliklerin giderilme süreci ve akit anında, vatandaşlara gerekli açıklamalaryapılarak saydam bir yönetim sağlanacak, akit mutlaka yetkili müdür yardımcısınıngözetiminde gerçekleştirilecektir. Resmi senet/tescil istem belgesinin imzalanmasıaşamasında işlemi gerçekleştiren memur ve yetkili müdür yardımcısı tarafından, fiilehliyetinin varlığının tespiti amacıyla (hangi işlemin yapıldığı, parasının ödenip ödenmediğiile birlikte fiil ehliyetinin tespitine yönelik) taraflara bazı sorular yöneltilerek, fiil ehliyetininvar olduğu kanaatine ulaşılması halinde, tarafların kimlik bilgilerinin kontrol edilmesindensonra işlem tamamlanacaktır.Tapu müdürlüklerinde çalışan personelden mevzuat bilgisi, TAKBİS kullanımı veişlem yapma kapasitesi bakımından yetersiz görülen personelin mesleki bilgi konulumüdürlük içi eğitime tabi tutulmaları, uygun görülen dönemde bölgesel ya da merkezi olarakdüzenlenen hizmet içi eğitime katılımı hususunda da tapu müdürü ve bölge müdürü koordineliçalışma yürüteceklerdir.F-TAPU/BÖLGE MÜDÜRLÜKLERİNİN YETKİ VE SORUMLULUKLARI:Tapu müdürü, müdürlüklerde başvuru uygulamalarının bu kılavuzda belirtilenhususlara uygun olarak yerine getirilmesinden, koordinasyonundan, işlemlerin personele adilbir şekilde dağıtılmasından ve belirlenen periyot ile personelin birimler arası rotasyonununsağlanmasından sorumludur.Tapu müdürü, yetkili müdür yardımcısı ve işlemi yapan personel arasında görüşayrılığı oluşan durumlarda öncelikle tapu müdürü ile yetkili müdür yardımcısı konuyumüzakere ederler. Konuya ilişkin görüş ayrılığının devam etmesi ve tapu müdürününkanaatinin olumlu olması durumunda, tapu müdürü işlemi üzerine alarak veya mevzuatauygun şekilde konuya ilişkin yazılı emir vererek sonuçlandırabilecektir. Yetkili müdüryardımcısının işlem ve mevzuata ilişkin sürekli görüş ayrılığı yaşaması ya da bu hususualışkanlık haline getirmesi durumunda, tapu müdürü, müdür yardımcısının (yetki devrikapsamında) yetkisinin alınmasını bölge müdürlüğüne teklif eder. Teklif ile birlikte yetkisialınan müdür yardımcısının yetkilerinin kime devredileceği hususu da Bölge Müdürlüğününonayına sunulacaktır. Bölge Müdürü beş gün içerisinde teklifi değerlendirerek sonuçlandırır.Bölge müdürlüğünce yapılacak incelemeler sonucunda atama ve yer değiştirme mevzuatıçerçevesindeki yer değişikliği de dâhil olmak üzere, gerekli diğer tüm idari önlemleralınacaktır. 10Herhangi bir şekilde yetki devri yapılmayan ve/veya yetkisi alınan müdüryardımcılarına tapu müdürü veya yetkili müdür yardımcısı tarafından işlem havalesiyapılabilecektir.Tapu müdürü işlemlerin personele adil bir şekilde dağıtılmasının yanı sıra, personelinperformansını sürekli olarak TAKBİS yönetici fonksiyonlarından takip ederek performansıdüşük olan, müdürlükte çalışma huzurunu bozan, kronik ve önemli rahatsızlıklar dışında sıksağlık raporu alan personel için gerekli önlemleri almaktan sorumlu tutulacaktır. Tapumüdürü bu tür personeli ilk önce yazılı olarak uyaracak, devamı halinde disiplin soruşturmasıda dahil olmak üzere her türlü önlemi alarak bölge müdürlüğüne bildirecektir. Bölgemüdürlüğünce yapılacak gerekli incelemeler sonucunda yer değişikliği de dâhil olmak üzere,gerekli diğer tüm idari önlemler alınacaktır.Tapu müdürü müdürlükte oluşabilecek yoğunluğu ortadan kaldırabilmek amacıylagünlük olarak personeli rotasyona tabi tutabileceği gibi vatandaşların müdürlükte gereksizbeklemelerinin önüne geçebilmek amacıyla tüm önlemleri resen almaktan da sorumluolacaktır.İşlem yoğunluğunun fazla olduğu tapu müdürlüklerindeki başvuruların müdürlüğünbağlı olduğu mülki amir ile birlikte belirlenecek saatler arasında alınması (vatandaşbaşvurularının ……………. saate kadar yapılacağı konusunu içeren) ve mülki amirden alınanolurun müdürlüğün görülebilecek yerlerine asılması suretiyle vatandaşlarınbilgilendirilmesinin sağlanmasından tapu müdürü, işleyişin kontrolünden ise bölge müdürüsorumlu olacaktır. İş yoğunluğunun az olduğu, taleplerin gün içerisinde karşılanabildiği tapumüdürlüklerinde başvuruların tam gün alınması uygulaması yapılacaktır.Bölge müdürlükleri yıl içerisinde yapılan denetimlerde, başvuru sisteminin kılavuzdabelirtilen usullere uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetlemekle görevli ve bu husustaortaya çıkabilecek tüm eksiklikleri gidermekle yükümlüdürler.Bölge müdürlüklerimiz Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı ile koordineli bir şekildeyapacakları fiziki mekân düzenlemelerine ilişkin projeleri, bu kılavuzda belirtilen sisteminkurulumuna uygun olarak yapmak zorundadır. Örneğin; başvuru birimi için yer ayrılması,başvuru biriminin bulunduğu yerlerde uygun sayıda oturma gruplarının bulundurulması,işlem servisi ile talep sahiplerinin doğrudan temasının önlenmesine ilişkin fiziki düzenlemelervb.G- YETKİ DEVRİ:1-Amaç; Hizmet kalitesinin ölçülmesi ve geliştirilmesi, bürokrasiyi artıran gereksizsüreç ve işlemlerin ayıklanması, hizmetlerin etkin, verimli ve vatandaşların istemlerinikarşılayacak şekilde sunulmasını sağlamak amacıyla yetki devri uygulaması yapılacaktır.2- Sorumluluk; Yetki devrinin yürürlüğe girmesinden sonra gerçekleştirilen akitli veakitsiz işlemlerle ilgili tüm sorumluluk, o işlemi hazırlayan personel ve imzalayan yetkilimüdür yardımcısına ait olmakla birlikte, yetki devri yapılmış olması, tapu müdürünün sevk veidare, genel kontrol, takip, adil iş dağılımı ve işlemlerin zamanında gerçekleştirilmesiyönündeki sorumluluğunu ortadan kaldırmayacaktır. 113- Yöntem; Yetki devri; tapu müdürleri tarafından birim, personel ve işleminniteliğine göre müdür yardımcıları arasından belirlenmek ve bölge müdürünün onayınasunulmak suretiyle, Yetki Devrine Esas Müdürlük Gruplandırması ve Yetkilere İlişkinTablo’da yer alan esaslara göre yapılacaktır. Ancak, tapu müdürü, izin, rapor vb. nedenlerlegörevden ayrılması durumunda Tapu Sicili Tüzüğünün 23’üncü maddesi uyarınca tapumüdürlüğüne vekâlet yetkisi vereceği personeli belirleyecektir.Yetki devrinde, hizmetin gerekleri dikkate alınacak, müdürlüğün personel yapısı, fizikidurumu ve işlem hacmi gözetilerek, “Birim ”, “Personel ” veya “ İşlem” esaslı olarak yetkidevri gerçekleştirilebilecektir. Yetki devrine ilişkin yöntemi belirlemeye bölge müdürlüğü ilekoordineli bir şekilde tapu müdürü yetkili ve sorumlu olacaktır.Tapu müdürü, hazırladığı yetki devrini bölge müdürünün onayına sunacak, yetki devridoğrudan veya bölge müdürlüğünce değiştirilerek onaylandıktan sonra yürürlüğe girecektir.Yetki devri, 3 veya 6 aylık dönemler halinde ve dönüşümlü olarak uygulanacak, yetkidevrinin süresi bölge müdürünün onayına sunulan olurda belirtilecektir.Yetki devrine ilişkin onayın müdürlük kayıtlarına alınmasından sonra işlemler yetkilimüdür yardımcısı ve personel tarafından karşılanmaya başlanılacaktır.Yetki devri dönüşümü sırasında, eksik kalan işler tamamlanacak, yetki dönemiiçerisinde havale edilmiş işlerin iadesi yapılmayacaktır.Yetki devrinin yapılmış olması, müdürün akitli veya akitsiz işlemlerdeki yetkisinikullanmasını engellemeyecek, gerek duyması halinde her zaman bu yetkisini gerekçegöstermek koşuluyla (işlem düzeyinde, personel düzeyinde, mahalle/köy düzeyinde ) gerialarak kullanabilecektir.Yetkili müdür yardımcıların izinli, raporlu olduğu durumlarda, tapu müdürü tarafındanmazeretin bitimine kadar olan süre için bir başka müdür yardımcısı yetkilendirilebilecektir.1. grup tapu müdürlükleri dışında tapu müdürleri kesinlikle tüm yetkilerinidevredemeyecek, havale, işlem kontrolü veya tescil kontrolü yetkilerinden bir kısmınıüzerinde tutacaklardır. Tapu müdürleri, iş yoğunluğu veya personel eksikliği vb. hallerde tapuhizmetlerinin sunumunda aksamaların yaşanmaması için gerekirse uygun gördüğü yetkilerisöz konusu durum sona erdirilene kadar kullanabileceklerdir.4. grup tapu müdürlüklerinde yetki devri yapılmayacaktır.3.1) Birim Esaslı (Mahalle-Köy Bağlanması) Yetki Devri:Tapu müdürlüğünün iş yoğunluğu, personel durumu, fiziki yapısı, akitli ve akitsizişlemlerin hacmine göre belirlenecek sayıda mahalle ve köylerden gruplar oluşturulmaksuretiyle yetki devri yapılacaktır. (Örneğin; tapu müdürlüğü mahalle, köy ve diğer işlemlergöz önünde bulundurmak suretiyle 3 birime ayrılabilecektir. Bu kapsamda; Birinci birim;Kurtuluş Mahallesi, Cumhuriyet Mahallesi, Türkobası Köyü, Alagöz Köyü, ikinci birim;Gazi Mahallesi, Şehitlik Mahallesi, Zafer Mahallesi, Beyliköprü Köyü, Basri Köyü, üçüncübirim; İstiklal Mahallesi, Çamlıca Mahallesi, Sivri Köyü, Sarıhalil Köyü biçiminde birimlereayrılması suretiyle; Müdür yardımcısı Ali ER birinci birim, müdür yardımcısı Şakir KURU 12ikinci birim, müdür yardımcısı Ediz Deniz ÇALIŞ da üçüncü birim yetkilisi olarakgörevlendirilmiştir.)3.2) Personel Bağlanmak Suretiyle Yetki Devri:Birden fazla müdür yardımcısı ve yeterli personel bulunan müdürlüklerde, her müdüryardımcısına yeterli personel bağlanmak suretiyle takımlar oluşturularak yetki devriyapılacaktır. (Örneğin; Birinci birim müdür yardımcı “Ahmet YILMAZ” koordinasyonundapersonel Ayla Çimen, Çetin Kibar, ikinci birim: müdür yardımcısı “Behzat ÇELİK”koordinasyonunda personel Musa Ağır, Mehmet YILDIRIM vb. personel bağlanarakbirimler oluşturulabilir)3.3) İş ve İşlemlere Göre Yetki Devri:Personel sayısı ve fiziki koşulların uygun olması durumunda belirlenecek periyotlarla(3, 6 ay gibi) servisler arası rotasyon uygulanmak suretiyle tapu müdürünün teklifi ve bölgemüdürlüğünün onayı/oluru ile işlem bazlı servis yapılanmasına geçilebilir.Sistemin kurularak servislerin oluşturulması; müdürlüğe son üç yılda yapılan talepsayısının ortalaması ile işlem türleri orantısına göre kurgulanacaktır. Hangi işlem/işlemler içinkaç kişilik servis oluşturulacağı konusunda bölge müdürlüğünün onayı/oluru aranacaktır.Günlük/haftalık/aylık talep durumuna göre, tapu müdürü etkin hizmet sunumu için servislerarası görevlendirmede değişiklikler yapabilecek, yaptığı değişiklikleri bölge müdürlüğünebildirecek, başvuru sistemi, işlem servisi esasında da aynen uygulanacaktır.Müdürlükteki işlem hacmi, iş yoğunluğu, personel yapısı vb. kriterler göz önündebulundurulmak suretiyle, işlemler tasnif edilerek yetki devri yapılacaktır. (Örneğin; birincibirim müdür yardımcısı ve ona bağlı personel, satış, intikal, taksim, bağış vb., ikinci birimmüdür yardımcısı ve ona bağlı personel, imar, kat irtifakı, kat mülkiyeti, ifraz, tevhit, cinstashihi vb. işlemlerle görevlendirilebilecektir)4- Ortak İşlemlerin Tamamlanması:Müdürlük düzeyinde ortak işlemler (Haciz konulması gibi ve birim bazlı yetkidevrinde birden fazla birimi ilgilendiren taksim, ipotek vb. işlemlerde) işlemin havale edildiğiyetkili müdür yardımcısı ve personel tarafından sonuçlandırılacaktır.5-Yevmiye Defteri:Yevmiye defteri, mevzuat uyarınca tapu müdürü veya vekâlet eden memur tarafındanaçılıp kapanacaktır.6- Akitli ve Akitsiz Belgelerde Yetkilerin Yazılması:Birim yetki onayı alan müdür yardımcısı tarafından, resmi senet ve akitsiz işlembelgeleri “Tapu Müdürü” unvanının yerine “Yetkili Müdür Yardımcısı” unvanıyla, “işlemihazırlayan personel” ile birlikte adı ve soyadları yazılarak imzalanır.137- Akitli veya Akitsiz İşlemlerin İmza Alınma Mekânı:Tapu müdürlüğünde akitli veya akitsiz işlemlerin taraflarca sıhhatli ve güvenli birşekilde yapılabilmesi için müdürlüğün uygun bir yerinde (akit masası veya varsa akit odası)imza alınması sağlanacaktır.Akitli ve akitsiz işlemlerde yetkili müdür yardımcısı gözetiminde ve işlemi hazırlayanmemur huzurunda tarafların imzası alınır. İmza alınması sürecinde tapu müdürü (veya vekâleteden memur) veya yetkili müdür yardımcısı tarafından işlemlerin yasal normlara uygungerçekleştirilebilmesi için gereken önlemler alınır.8- Akitli veya Akitsiz İşlemlerin Tamamlanması ve Arşivlenmesi:Akitli veya akitsiz işlemlerin düzenleyen personel ve müdür veya yetkili müdüryardımcısı veya vekâlet eden memur tarafından imzalanmasından sonra ayrıca işlemin tescilkontrolü yapılır ve imzalanır. İşlemlerin dayanak belgelerinin ilgili mevzuata görearşivlenmesi sağlanır.H- ETİK KURALLAR13/04/2005 tarih ve 25785 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Görevlileri EtikDavranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’te kamu görevlilerininuyması gereken etik ilkeleri belirlenmiş olup Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü PersoneliEtik Davranış İlkeleri ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Etik Komisyonu Çalışma Usulve Esasları ise 28.12.2010 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş olup 04.01.2011 tarihindepersonelin etik davranış ilkelerine uygun davranmaları için gerekli tedbirlerin alınmasıkapsamında merkez ve taşra birimlerimize duyurular yapılmıştır.Kamusal Etik ya da Kamu Personeli Etik Anlayışının kavramsal olarak temel amacıkamuda etik kültürünü yerleştirmek, kamu görevlilerinin görevlerini yürütürken uymalarıgereken etik davranış ilkelerini belirlemek bu ilkelere uygun davranış göstermeleri açısındanonlara yardımcı olmak ve görevlerin yerine getirilmesinde adalet, dürüstlük, saydamlık vetarafsızlık ilkelerine zarar veren ve toplumda güvensizlik yaratan durumları ortadan kaldırmaksuretiyle kamu yönetimine halkın güvenini artırmak, toplumu kamu görevlilerindenbeklemeye hakkı olduğu davranışlar konusunda bilgilendirmek olarak sıralanabilecektir.Bu kapsamda, tapu müdürlüklerimizde görev yapan bütün personelin işlem sahiplerive her türlü aracılık faaliyeti yürüten kişilerle olan münasebetlerinde etik davranış ilkeleri vekuralları çerçevesinde yaklaşım göstermeleri, yetkisiz kişilerin işlemlerinin kabul edilmemesi,her vatandaşa eşit ve aynı mesafede olunması, işlem sahiplerinin yeterli derecedebilgilendirilmesi noktasında her türlü tedbirin alınması ve uygulanması gerekmektedir. Etikilke ve kuralların uygulanmasından tapu müdürü ve bölge müdürü birlikte sorumlu olacaktır.
Tapu Kadastroda işlemlerinde yardıma İhtiyaç duydunuz mu?
Genelge 2014/1
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder