TAPU
VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEŞKİLAT
VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
Kanun
Numarası
: 6083
Kabul
Tarihi
: 25/11/2010
Yayımlandığı R.Gazete : Tarih: 10/12/2010 Sayı : 27781
Yayımlandığı Düstur : Tertip :
5 Cilt : 50
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Tanımlar, Görev ve Yetki
Amaç ve tanımlar
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı;
mülkiyet hakkını tespit etmek üzere taşınmazların kadastro çalışmalarını planlamak,
yürütmek, yenilenmesini ve güncellenmesini sağlamak, tapu sicillerini
oluşturmak, arşivlenerek korunmasını sağlamak, harita yapmak, üretim
standartlarını tespit etmek ve arşivlenmesini sağlamak üzere, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığına bağlı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün kuruluş, görev,
yetki ve sorumlulukları ile teşkilatlanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
(2) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakan: Bayındırlık ve İskân Bakanını,
b) Bakanlık: Bayındırlık ve İskân Bakanlığını,
c) Genel Müdür: Tapu ve Kadastro Genel Müdürünü,
ç) Genel Müdürlük: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünü,
d) Kurul: Tapu ve Kadastro Kurulunu,
ifade eder.
Genel Müdürlüğün görev ve yetkileri
MADDE 2 – (1) Genel Müdürlüğün görev
ve yetkileri şunlardır:
a) Devletin sorumluluğu altındaki tapu sicillerinin düzenli bir biçimde
tutulmasını, taşınmazlarla ilgili her türlü akitli ve akitsiz tapu işlemleri
ile tescil işlerinin yapılmasını, siciller üzerindeki değişikliklerin takibini,
denetlenmesini, sicil ve belgelerin arşivlenerek korunmasını sağlamak.
b) Ülkenin kadastrosunu yapmak, değişiklikleri takip etmek, tapu planlarının
yenilenmesini ve güncellenmesini sağlamak, bunlara ilişkin kontrol ve denetim
hizmetlerini yürütmek.
c) Büyük ölçekli kadastral ve topografik haritaların üretilmesi amacı ile
jeodezik altyapı, havadan fotoğraf alımı, 1/5000 ve daha üst ölçekli fotogrametrik
ve yersel harita üretim hizmetlerini yapmak veya yaptırmak, kontrol etmek,
denetlemek ve temel prensipleri tespit etmek.
ç) Mekansal bilgi sistemi altyapısını ve harita üretim izleme merkezini
oluşturmak, verilerden gerçek ve tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşlarının
faydalanmasını sağlamak, coğrafi bilgi sistemleri konusunda verilecek görevleri
yapmak.
10672
d) Yabancı uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin ülkedeki tapu ve kadastro ile
ilgili işlemlerini yapmak, Türkiye Cumhuriyeti uyruklu gerçek ve tüzel
kişilerin yurtdışındaki taşınmazları ile ilgili hak ve menfaatlerini korumak,
devletlerarası emlak müzakerelerine katılmak.
e) Görev alanıyla ilgili konularda, diğer ülkeler ve uluslararası kuruluşlar ile
işbirliği yaparak müşterek projeler planlamak, yürütmek.
f) 16/6/2005 tarihli ve 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve
Büroları Hakkında Kanun hükümlerine göre harita ve kadastro mühendislik
bürolarına lisans vermek, bu büroların faaliyet usul ve esaslarını belirlemek
ve denetlemek.
g) Taşınmaza yönelik aracılık faaliyetlerini düzenlemek, lisans vermek, bu
faaliyetlerin usul ve esaslarını belirlemek ve denetlemek.
ğ) Genel Müdürlüğün görev, hizmet ve faaliyetleri ile ilgili olarak, diğer kamu
kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşlarınca uyulacak esasları belirlemek,
koordinasyonu sağlamak.
h) Kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirmek.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Müdürlük Teşkilatı
Genel Müdür, genel müdür yardımcıları ve yetki devri
MADDE 3 – (1) Genel Müdür, Genel
Müdürlüğün en üst amiri olup, Genel Müdürlüğü temsil eder.
(2) Genel Müdür, Genel Müdürlük hizmet ve faaliyetlerini; kurumsal amaç ve politikalara,
kalkınma planlarına, yıllık programlara, stratejik plana, performans
programlarına ve mevzuata uygun olarak, görev alanına giren konularda diğer
kurum ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde Bakana karşı sorumlu olarak yürütür.
(3) Genel Müdür, merkez ve taşra teşkilatının faaliyetlerini, işlemlerini ve
hesaplarını denetlemekle görevli ve yetkilidir.
(4) Genel Müdür, hizmet birimlerine faaliyet alanlarına giren konularda benzer
görevler verebilir.
(5) Genel Müdüre yardımcı olmak üzere en fazla üç genel müdür yardımcısı
atanabilir. Genel müdür yardımcıları, Genel Müdür tarafından verilen görevleri
yerine getirir.
(6) Genel Müdür ve her kademedeki yöneticiler, sınırlarını açıkça belirlemek
şartıyla yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir. Yetki devri, yetki
devreden amirin sorumluluğunu kaldırmaz.
(7) Genel Müdürlüğün her kademedeki yöneticileri; yapmakla yükümlü bulundukları
hizmet ve görevleri mevzuata, stratejik plan ve programlara, performans
ölçütlerine ve hizmet kalite standartlarına uygun olarak yürütmekten üst
kademelere karşı sorumludur.
Tapu ve Kadastro Kurulu
MADDE 4 – (1) Genel Müdürlüğe intikal
eden tapu ve kadastroyla ilgili konular ile bunlara ilişkin
uygulama ve görüş farklılıklarını gidermek üzere Tapu
ve Kadastro Kurulu kurulmuştur. Kurul; Genel Müdürün veya incelenen
konunun niteliğine göre görevlendireceği bir genel müdür yardımcısının
başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı, I. Hukuk Müşaviri, Tapu Dairesi Başkanı
ve Kadastro Dairesi Başkanı ile Genel Müdür tarafından görevlendirilecek dört
üyeden oluşur.
10673
(2) (İptal: Anayasa Mahkemesi’nin 27/9/2012 tarihli ve E.:
2011/16, K.: 2012/129 sayılı Kararı ile.)
(3) Kurul, doğrudan
Genel Müdüre bağlıdır.
(4) Genel Müdürlük dışından görevlendirilen
Kurul üyelerine, ayda dört
toplantıyı geçmemek üzere,
katıldıkları her
toplantı için (3000) gösterge
rakamının memur aylık
katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarda huzur hakkı ödenir.
Teşkilat
MADDE
5 – (1) Genel Müdürlük,
merkez teşkilatı ve taşra teşkilatından
oluşur. Merkez teşkilatı; ana
hizmet, danışma ve denetim birimleri ile yardımcı hizmet
birimlerinden oluşur. Genel Müdürlüğün
merkez teşkilatı ekli (I) sayılı
cetvelde gösterilmiştir.
(2) Genel Müdürlüğün ana
hizmet birimleri ve görevleri şunlardır:
a) Tapu Dairesi Başkanlığı;
1) Tapu hizmetlerinin etkin ve
zamanında sunulmasını sağlamak,
tapu işlemlerinin mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesi
için gerekli düzenlemeleri yapmak,
2) Tapu Müdürlüklerinin
sevk ve idaresine yönelik faaliyetler ile iş
hacimlerine göre yıllık çalışma
programlarını hazırlamak,
yaptıkları işlemlere
ait istatistiki bilgileri toplamak ve sonuçlarını değerlendirmek,
3) Tapu sicillerinin oluşturulmasını ve düzenli şekilde
tutulmasını sağlamak,
4) Tapu işlemleri
ile ilgili her türlü konuyu incelemek ve
sonucunu bildirmek,
5) Akit ve tescil işlemleri
ile tapu planlarının reddine dair tapu müdürlüklerince
verilen kararlara karşı yapılan itirazları inceleyerek
Genel Müdürlük görüşünü hazırlamak,
6) Tapu müdürlüklerinin
denetimi sonucunda hazırlanan raporları
incelemek, gereğini tespit ve takip etmek,
7) Taşınmaza yönelik
aracılık faaliyetlerini düzenlemek,
lisans vermek, bu faaliyetlerin usul ve esaslarını
belirlemek.
b) Kadastro Dairesi Başkanlığı;
1) Kadastro hizmetlerinin etkin ve
zamanında sunulmasını sağlamak,
kadastro işlemlerinin mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesini
sağlamak için gerekli düzenlemeleri
yapmak,
2) Kadastro müdürlüklerinin
sevk ve idaresine yönelik faaliyetler ile taşınmazların
kadastro çalışmalarını; kalkınma planlarına ve yıllık
programa uygun olarak planlamak, iş programlarını
onaylamak ve 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı
Kadastro Kanununa göre yapılmasını sağlamak, müdürlüklerin
yaptıkları işlere
ait istatistiki bilgilerin sonuçlarını değerlendirmek,
3) 5368 sayılı Kanun
hükümlerine göre
harita ve kadastro mühendislik bürolarına
lisans vermek, bu büroların faaliyet usul ve
esaslarını belirlemek, sicil ve
kaydını tutmak,
4) Tapu planlarının
yenilenmesine, sayısallaştırılmasına ve güncellenmesine
karar vermek, yıllık çalışma
programlarını yapmak ve yapılan işleri
takip etmek,
5) Tapu planlarının
teknik yönden reddine dair müdürlüklerce
verilen kararlara karşı yapılan itirazları
inceleyerek Genel Müdürlük görüşünü hazırlamak,
6) Kadastro müdürlüklerinin
denetimi sonunda hazırlanan raporları
incelemek, gereğini tespit ve takip etmek,
10674
7) Kadastro ve teknik işlemler
ile ilgili her türlü konuyu incelemek ve
sonucunu bildirmek,
8) Kadastro çalışmalarının
teknik işlerinin bir kısmını veya
tamamını gerçek veya
tüzel kişilere yaptırmak,
sonuçlarını takip
etmek ve denetlemek,
9) Talebe bağlı işlemler
ile imar, toprak ve tarım reformu, arazi toplulaştırması, afet
ve diğer sebeplerle meydana gelen zemin düzenlemeleri
ve değişikliklerin tescili ile
ilgili teknik işlerin yapılmasını
planlamak, izlemek ve gerekli tedbirleri almak.
c) Harita Dairesi Başkanlığı;
1) Kalkınma
planı ve yıllık
programlar çerçevesinde harita ve
harita bilgileri üretimi ile ilgili planlama yapmak, çalışmaları
koordine ve takip ederek değerlendirmek,
2) Büyük ölçekli
harita ve harita bilgileri üretim standartlarını tespit
etmek ve üretimin belirlenen standartlara uygunluğunu
denetlemek,
3) Büyük ölçekli
kadastral ve topografik haritaların üretilmesi
amacı ile jeodezik altyapı,
havadan fotoğraf alımı,
1/5000 ve daha üst ölçekli
fotogrametrik ve yersel harita üretimi hizmetlerini
yapmak, yaptırmak ve kontrol etmek,
4) Harita ve harita
bilgilerini tutmak, verilerden
bedeli karşılığında ilgililerin
faydalanmasını sağlamak,
5) Harita üretim
izleme merkezini oluşturmak ve sürdürülebilirliğini sağlamak,
6) Harita işleri
ile ilgili her türlü konuyu incelemek ve
sonucunu bildirmek.
ç) Yabancı İşler
Dairesi Başkanlığı;
1) Genel Müdürlüğün
uluslararası kuruluşlarla ilişkilerini
ve işlemlerini yürütmek,
2) Yabancı
uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin ülkedeki
tapu ve kadastro ile ilgili işlemlerini takip etmek,
düzenlemek ve kayıtların güncel şekilde
tutulmasını sağlamak,
3) İlgili
bakanlık ve kuruluşlarla işbirliği
yaparak, Türkiye Cumhuriyeti uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin
yurtdışındaki taşınmaz malları ile
ilgili hak ve menfaatlerini kollamak,
4) Yurtdışındaki Türk
vatandaşları ile yabancı
uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin
her türlü tapu ve kadastro işlemlerini,
bulundukları ülkede yerine
getirebilmesi için gerekli düzenlemeleri
yapmak, iş ve işlemleri yürütmek,
5)
Genel Müdürlüğün
Avrupa Birliği ile ilgili yapacağı çalışmaları, diğer birimler
ve kurumlarla koordinasyon sağlayarak yürütmek,
6) Genel Müdürlüğün görev
alanıyla ilgili konularda uluslararası
alandaki gelişmeleri takip etmek, Türkiye’de düzenlenecek
uluslararası toplantıların
organizasyonunu yapmak ve bunlara ilişkin işlemleri
yürütmek.
d) Arşiv
Dairesi Başkanlığı;
1) Arşiv
bilgi sistemini kurmak ve yürütmek,
merkezi ve taşra arşivleme hizmetlerini düzenlemek,
2) Sicillerin ve arşivin
elektronik ortamda tutulmasıyla ilgili düzenlemeleri
yapmak, iş ve işlemleri yürütmek,
3) Yurtiçi ve
yurtdışında tesis edilmiş tapu
kayıt ve belgeleri, kadastro ve tapulama paftaları ile
teknik belgelerin merkezde veya taşrada arşivlenmesini
sağlamak,
10675
4) Eski yazılı tapu kayıt ve belgeleri yeni yazıya çevirmek, kayıt ve belgeleri
değerlendirmek, tarihi değeri haiz olan eski yazılı tapu kayıt ve belgelerini
uzmanların bilimsel çalışmalarına hazırlamak ve çalışmaların sonuçlarını
değerlendirmek,
5) Arşiv malzemesinin kopyalarını çıkararak devamlılığını sağlamak, tahribini
önleyecek tedbirleri almak, onarım ve yenileme işlerini yapmak, modern
arşivleme usul ve metotları hakkında araştırmalar yaparak sonuçlarına göre
yenilikleri tespit etmek ve bu yeniliklerin uygulanmalarını sağlamak ve
bunların hacimlerini küçültmek için film, mikrofilm, fotokopi ve gerektiğinde
diğer ileri tekniklerden yararlanmak,
6) İlgililerin talebi üzerine tapu kayıt ve belge örneklerini çıkarmak ve
ilgililere vermek,
7) Tarihî, kültürel ve estetik değeri olan arşiv malzemelerini korumak ve
gerektiğinde sergilemek,
8) Kurum arşivi hizmetlerini yürütmek.
(3) Genel Müdürlüğün danışma ve denetim birimleri ve görevleri şunlardır:
a) Teftiş Kurulu Başkanlığı;
1) Genel Müdürün emri veya onayı üzerine, merkez ve taşra teşkilatının her
türlü faaliyet ve işlemiyle ilgili olarak Genel Müdür adına teftiş, inceleme,
ön inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek,
2) Müfettişlerin araştırma, inceleme, ön inceleme ve denetim sonucu
düzenleyecekleri raporları Başkanlık görüşü ile birlikte Genel Müdürlük
makamına sunmak,
3) Özel kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
b) Hukuk Müşavirliği;
1) 8/1/1943 tarihli ve 4353 sayılı Kanun hükümlerine göre adli ve idari
davalarda gerekli bilgileri hazırlamak ve Hazineyi ilgilendirmeyen idari
davalarda Genel Müdürlüğü temsil etmek,
2) Genel Müdür, Genel Müdürlük birimleri, Başbakanlık, Bakanlıklar ile diğer
kamu kurum ve kuruluşları tarafından gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik
taslakları ile diğer hukuki konular hakkında görüş bildirmek,
3) Genel Müdürlüğün diğer birimlerinden sorulan hukuki konular ile hukuki,
mali, cezai sonuçlar doğuracak işlemler hakkında görüş bildirmek,
4) Genel Müdürlüğün görevleriyle ilgili kanun, tüzük ve yönetmelik taslaklarını
hazırlamak,
5) Genel Müdürlüğün menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukuki
tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak
yapılmasına yardımcı olmak,
6) Genel Müdürlüğün amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve
programa uygun çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli hukuki teklifleri
hazırlamak ve Genel Müdüre sunmak.
c) Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı;
1) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu,
22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ve diğer mevzuatla
strateji geliştirme ve mali hizmetler birimlerine verilen görevleri yapmak.
10676
(4) Genel Müdürlüğün yardımcı hizmet birimleri ve görevleri şunlardır:
a) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı;
1) Genel Müdürlüğün insan kaynakları politikası ve planlaması konusunda
çalışmalar yapmak ve tekliflerde bulunmak,
2) Genel Müdürlük personelinin atama, sicil, disiplin, emeklilik, nakil, terfi,
ücret, sendika ve benzeri özlük hakları işlemlerini yürütmek,
3) Genel Müdürlük personelinin hizmet içi eğitim programını hazırlamak,
uygulamak ve değerlendirmek, görevde yükselme ve unvan değişikliği eğitimini
planlamak, sınavlarını yapmak veya yaptırmak,
4) Genel Müdürlüğün görev ve faaliyetleriyle ilgili konularda, diğer birimler ile
koordineli olarak eğitim programları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek,
sınavlarını yapmak veya yaptırmak.
b) Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı;
1) Genel Müdürlük hizmetlerinin yürütülmesi için gerekli araç, gereç ve kırtasiye
malzemelerini temin etmek, dağıtımını sağlamak, onarım hizmetlerini yürütmek,
koordine etmek ve kayıtlarını tutmak,
2) Genel Müdürlük için ihtiyaç duyulan hizmet binası ve diğer tesisleri yapmak
veya yaptırmak, tahsisini sağlamak, inşaat ve yapım işlerini yürütmek, takip ve
kontrol etmek,
3) Genel Müdürlük için ihtiyaç duyulan taşınır ve taşınmazların kiralanması
işlemlerini yürütmek,
4) Genel Müdürlüğün sağlık ve sosyal hizmetleri ile hizmet binalarının güvenlik,
temizlik, aydınlatma, ısıtma, bakım, onarım, taşıma ve benzeri işlerini
yürütmek,
5) Genel evrak işlerini yürütmek,
6) Genel Müdürlüğün iç ve dış protokol hizmetleri ile tanıtım,
yayın, basın ve halkla ilişkilerle ilgili faaliyetlerini planlamak ve
yürütülmesini sağlamak,
7) 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu çerçevesinde
bilgi edinme hakkını kullanmak isteyenlerin bilgi almasını kolaylaştıracak
şekilde organize olmak, bu kapsamda, ilgili birimler ile bilgi edinme hakkını
kullananlar arasında koordinasyon görevini yürütmek,
8) Genel Müdürlüğün sivil savunma ve seferberlik hizmetlerini planlamak ve
yürütmek.
c) Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı;
1) Genel Müdürlüğün bilgi işlem sistemini kurmak, işletmek, bakım ve
onarımlarını yapmak veya yaptırmak, bunlara ait hizmetleri ilgili birimlerle
birlikte yürütmek; bilgi işlem projeleri ile ilgili olarak birimler arasında
koordinasyonu ve işbirliğini sağlamak,
2) E-Devlet uygulamalarının Genel Müdürlük ile ilgili çalışmalarını yapmak,
mekânsal bilgi sistemini oluşturmak, koordine etmek ve yürütmek,
3) Bilişim teknolojisindeki gelişmelere uygun olarak daha etkin ve verimli
bilgi, belge ve iş akışı düzenini kurmak, buna yönelik yazılımları üretmek veya
sağlamak,
4) Genel Müdürlüğün görev alanına giren konularda ulusal ve uluslararası
kapsamda, sistemler arası çevrim içi ve çevrim dışı veri akışını, paylaşımını
ve koordinasyonu sağlamak ve buna ilişkin usul ve esasları belirlemek,
10677
5) Bilişim teknolojisinin gelişimini izlemek, bilgi işlem donanım ve
yazılımının kullanılmasında diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği
yapmak,
6) Genel Müdürlük birimleri ve diğer ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak
bilgi işlem sisteminin etkin ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak,
7) Tapu ve kadastro işlemlerine ilişkin istatistiki verileri toplamak.
(5) Genel Müdürlüğün taşra teşkilatı, bölge müdürlükleri ile bu müdürlüklere
bağlı kadastro müdürlükleri ve tapu müdürlüklerinden oluşur. Kadastro
müdürlükleri illerde; tapu müdürlükleri, merkez ilçe ve diğer ilçelerde
kurulur.
(6) İlçenin sosyal ve ekonomik gelişmişlik durumu, nüfus sayısı ve tapu işlemi
hacmi dikkate alınmak kaydıyla, tapu müdürlüklerinin görev ve yetkilerinin
başka tapu müdürlüğüne devredilmesine, Genel Müdürün teklifi üzerine Bakan
yetkilidir.
(7) Bölge Müdürleri, kendilerine bağlı birimlerin amiri ve Genel Müdürlüğün
taşra teşkilatındaki en yetkili temsilcisi olup, bölgesindeki iş ve işlemlerden
dolayı üst kademelere karşı sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İstihdam
Personele ilişkin hükümler
MADDE 6 – (1) 23/4/1981 tarihli ve
2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanun
hükümleri dışında kalan memurların atamaları Genel Müdür tarafından yapılır.
Ancak Genel Müdür bu yetkisini gerekli gördüğü alt kademelere devredebilir.
(2) Daire Başkanı ve üstü görevlere atanmak için en az dört yıllık
yükseköğrenim görmüş olmak şarttır.
(3) Yurtdışında yaşayan Türk vatandaşları ile yabancı uyruklu gerçek ve tüzel
kişilerin ülkemizdeki tapu ve kadastro işlemlerini yürütmek üzere, Genel
Müdürlükçe önerilen personel 7/7/2010 tarihli ve 6004 sayılı Dışişleri
Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin altıncı
fıkrasına istinaden görevlendirilebilir.
(4) (Mülga fıkra: 11/10/2011-KHK-666/1 md.)
(5) (Mülga fıkra: 11/10/2011-KHK-666/1 md.)
10678
Tapu ve kadastro uzmanları ve müfettişler
MADDE 7 – (1) Genel Müdürlük ana
hizmet birimlerinde, tapu ve kadastro uzmanı ve uzman yardımcısı istihdam
edilebilir.
(2) Tapu ve kadastro uzman yardımcılığına atanabilmek için 657 sayılı Kanunun
48 inci maddesinde sayılan genel şartlara ek olarak aşağıdaki şartlar aranır:
a) En az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarının hukuk, siyasal
bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri; harita,
harita kadastro, jeodezi, jeodezi ve fotogrametri mühendisi yetiştiren
fakülteler ile arşivcilik, kütüphanecilik, bilgi ve belge yönetimi bölümleri
ile programında Osmanlı Paleografyası derslerine yer verilen tarih ve Türk dili
ve edebiyatı bölümlerinden ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul
edilmiş yurtiçi veya yurtdışı yükseköğretim kurumlarından mezun olmak.
b) Her sınav döneminde Genel Müdürlükçe tespit edilecek Kamu Personeli Seçme
Sınavı puan türünden sınav ilanında belirtilen taban puanı almış olmak.
c) Yarışma sınavının yapıldığı gün itibarıyla otuz yaşını doldurmamış olmak.
ç) Genel Müdürlük tarafından yapılacak mesleki bilgiyi içeren yarışma sınavında
başarılı olmak.
(3) İkinci fıkraya göre tapu ve kadastro uzman yardımcılığına atananlar, en az
üç yıl fiilen çalışmak, bu süre içinde olumlu sicil almak ve hazırladıkları tez
kabul edilmek kaydıyla, açılacak yeterlik sınavına girme hakkını kazanırlar.
Yeterlik sınavında başarılı olanlar, Tapu ve Kadastro Uzmanı kadrolarına
atanırlar.
(4) Yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti
olmaksızın sınava girmeyenler ile yeterlik sınavında üst üste iki defa başarılı
olamayanlar bu unvanlarını kaybeder ve durumlarına uygun başka kadrolara
atanırlar.
(5) Tapu ve kadastro uzman yardımcılarının seçilme, tez hazırlama, mesleki
yeterlik sınavları ile çalışma usul ve esasları yönetmelikle düzenlenir.
(6) Müfettiş yardımcılığına atanabilmek için 657 sayılı Kanunun 48 inci
maddesinde sayılan genel şartlara ek olarak aşağıdaki şartlar aranır:
a) En az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarının hukuk, siyasal
bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler ile harita, harita
kadastro, jeodezi, jeodezi ve fotogrametri mühendisi yetiştiren fakültelerden
ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş yurtiçi veya
yurtdışı yükseköğretim kurumlarından mezun olmak.
b) Sağlık durumunun, her türlü iklim ve yolculuk koşullarına elverişli olduğunu
sağlık kurulu raporu ile belgelendirmek.
c) Her sınav döneminde Genel Müdürlükçe tespit edilecek Kamu Personeli Seçme
Sınavı puan türünden sınav ilanında belirtilen taban puanı almış olmak.
ç) Yarışma sınavının yapıldığı gün itibarıyla otuz yaşını doldurmamış olmak.
d) Genel Müdürlük tarafından yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak.
(7) Müfettiş yardımcılığında en az üç yıl fiilen çalışmak ve olumlu sicil almak
şartıyla açılan mesleki yeterlik sınavında başarılı olanlar Müfettiş kadrosuna
atanırlar.
10679
(8) Yapılacak
mesleki yeterlik sınavına girmeye hak kazandığı halde
geçerli mazereti olmaksızın sınava
girmeyenler ile yeterlik sınavında üst üste iki
defa başarılı
olamayanlar bu unvanlarını kaybeder ve durumlarına
uygun başka kadrolara atanırlar.
(9) Yapılacak
yarışma ve yeterlik sınavının şekli ve
uygulama esasları ile müfettişlerin
yetiştirilmeleri yönetmelikle belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Döner Sermaye İşletmesi, Çeşitli ve Son Hükümler
Döner sermaye işletmesi
MADDE
8 – (1) Genel Müdürlük, ürettiği her türlü tapu,
kadastro, harita ve arşiv bilgi ve belgeleri ile sunduğu
hizmetlerden gelir elde etmek üzere merkez veya bölge müdürlükleri bünyesinde
döner sermaye işletmeleri kurar.
(2) Döner
sermaye işletmeleri için
kendi kaynaklarından karşılanmak üzere dört
milyon Türk Lirası sermaye tahsis edilmiştir. Bu
miktar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine
Bakanlar Kurulunca beş katına kadar artırılabilir.
Bu suretle artırılan sermaye elde edilen
kârlarla karşılanır. Ödenmiş
sermaye tutarı tahsis edilen sermaye tutarına ulaştıktan
sonra elde edilen kârlar, döner sermaye
hizmetlerinde kullanılmak üzere ertesi yılın
gelirlerine ilave edilir.
(3) Genel Müdürlük
faaliyetlerinin gerektirdiği araç, gereç, satın alma,
bakım, onarım, yapım,
sigorta, kiralama, araştırma, tanıtım,
temsil, eğitim giderleri, yurtdışında yürütülecek
proje giderleri, kadastro hizmetlerinin yapılması,
yenilenmesi, güncellenmesi ve her türlü
harcamalar döner sermaye gelirlerinden karşılanabilir.
(4) Döner
sermaye faaliyetlerine ilişkin hizmetler Genel Müdürlük
personeline ek görev olarak yaptırıldığı
takdirde, döner sermaye gelirlerinden ödenmek üzere,
kendilerine (100-300) rakamlarının memur
aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımından
elde edilecek tutardan, yaptıkları
hizmetin özelliğine ve güçlüğüne göre
Genel Müdürün onayı ile
belirlenecek miktarda aylık ek görev ücreti
verilebilir.
(5) Döner
sermaye işletmelerinin yönetimi,
faaliyet alanları, işleyişi,
sermaye kaynakları, her türlü idari
ve mali işlemleri (…) (1) ne ilişkin
usul ve esaslar Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak çıkartılacak yönetmelikle
belirlenir. (1)
Düzenleme görev ve yetkisi, yetki
alınarak tapu işlemi yapılması
MADDE
9 – (1) Genel Müdürlük,
kanunla yerine getirmekle yükümlü olduğu
hizmetleri tüzük, yönetmelik,
tebliğ, genelge ve diğer
idari metinlerle düzenlemekle görevli
ve yetkilidir.
(2) Tapu ve Kadastro Kurulu ile
Teftiş Kurulunun çalışma usul
ve esasları yönetmelikle düzenlenir.
(3) Tapu Müdürlükleri,
hak sahibinin talebi üzerine, kendi yetki alanı dışında
bulunan taşınmazlarla ilgili tapu işlemlerini,
taşınmazın bulunduğu tapu
müdürlüğünden
yetki almak ve kanunen bir engel olmadığını tespit
etmek suretiyle yapmaya yetkilidir. Bu fıkraya göre yapılacak
tapu işlemlerine ilişkin
usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
(4) Genel Müdürlük, sicillerin
ve arşivin elektronik ortamda tutulmasına
karar vermeye yetkilidir.
–––––––––––––
(1) Bu
fıkrada yer alan “…ile gelirleri…”
ibaresi, Anayasa Mahkemesi’nin 27/9/2012 tarihli ve E.: 2011/16, K.:
2012/129 sayılı Kararı ile iptal edilmiştir.
10680
Eklenen, değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler ile atıflar
MADDE
10 – (1) ila (3) (14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Kanun ile ilgili olup yerine işlenmiştir.
(4) Ekli (I) sayılı listede yer alan kadrolar iptal
edilerek, 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname eki (I) sayılı cetvelin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne
ait bölümünden çıkarılmış, ekli (II), (III) ve (IV) sayılı listelerde yer alan
kadrolar ihdas edilerek aynı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
cetvelin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne ait bölümüne (II) ve (IV) sayılı
listeler ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığı bölümüne (III) sayılı liste
eklenmiştir. (1)
(5) (14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Kanun ile ilgili olup yerine işlenmiştir.
(6) (10/2/1954 tarihli ve
6245 sayılı Harcırah Kanunu ile ilgili olup yerine işlenmiştir.)
(7) (26/9/1984 tarihli ve
3045 sayılı Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğü Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun ve 21/6/1987
tarihli ve 3402 sayılı Kanun ile ilgili olup
yerine işlenmiştir.)
(8) Diğer
mevzuatta “Tapu Sicil Müdürü”ne veya
“Tapu Sicil Müdürlüğü”ne yapılmış atıflar,
ilgisine göre “Tapu Müdürü”ne veya
“Tapu Müdürlüğü”ne yapılmış sayılır.
(9) Diğer
mevzuatta 3045 sayılı Kanuna yapılmış atıflar,
bu Kanuna yapılmış sayılır.
(10) Bu Kanunun uygulanmasında
22/4/1925 tarihli ve 657 sayılı Harita
Genel Komutanlığı Kanunu hükümleri
saklıdır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Genel Müdürlük teşkilatı, bu
Kanun esaslarına göre altı ay içerisinde
yeniden düzenleninceye kadar bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihte uygulanmakta olan mevcut kadroların kullanımına
devam olunur.
(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihte, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Daire
Başkanı, Teftiş Kurulu
Başkanı, I. Hukuk Müşaviri
ile Bölge Müdürü
kadrolarında bulunanlardan uygun görülenler
görevlerine devam ederler. Bunlardan görevlerine
devamı uygun görülmeyenler
ile kadro unvanı kaldırılan
veya değiştirilenlerden Genel Müdür ve
Genel Müdür Yardımcısı
kadrolarında bulunanlar bu Kanunla Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı adına ihdas edilen ekli
(III) sayılı listede yer alan
Bakanlık Müşaviri kadrolarına;
Daire Başkanı, Teftiş Kurulu
Başkanı, I. Hukuk Müşaviri
ile Bölge Müdürü kadrolarında
bulunanlar bu Kanunla Genel Müdürlük adına
ihdas edilen ekli (IV) sayılı listede yer alan Müşavir
kadrolarına bir ay içinde
atanırlar. Bunlar, söz konusu kadrolara atanıncaya
kadar eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge,
sözleşme ücreti,
ikramiye (bir aya isabet eden tutar), her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer mali haklarını almaya
devam ederler. Söz konusu personelin, atandıkları yeni
kadroların aylık, ek gösterge,
sözleşme ücreti,
ikramiye (bir aya isabet eden tutar), her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer mali hakları
––––––––––––
(1) Bu fıkrada yer alan
kadrolarla ilgili olarak 10/12/2010 tarihli ve 27781 sayılı Resmi Gazete’ye bakınız.
10681
(fazla çalışma ücreti hariç) toplamının net tutarı,
eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge,
sözleşme ücreti, ikramiye (bir aya isabet eden tutar), her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer mali hakları (fazla çalışma ücreti hariç) toplamı net
tutarından az olması halinde, aradaki fark, farklılık giderilinceye kadar
atandıkları kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir vergi ve kesintiye tabi
tutulmaksızın tazminat olarak ödenir. Ekli (III) ve (IV) sayılı listelerde yer
alan kadrolar, herhangi bir sebeple boşalması halinde hiçbir işleme gerek
kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
(3) Bu Kanuna göre kadro ve görev unvanları değişen yahut kaldırılan personel,
en geç altı ay içinde kazanılmış hak aylık derecelerine uygun olmak kaydıyla
Genel Müdürlükte ihtiyaç duyulan diğer kadrolara atanırlar. Bunlar, yeni bir
kadroya atanıncaya kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü
zam ve tazminatlar ile diğer mali haklarını almaya devam ederler. Söz konusu
personelin atandıkları yeni kadroların aylık, ek gösterge, her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer mali hakları (fazla çalışma ücreti hariç) toplamının net
tutarı, eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda
almakta oldukları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer mali hakları (fazla çalışma ücreti hariç) toplamı net
tutarından az olması halinde, aradaki fark atandıkları kadroda kaldıkları
sürece herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın tazminat olarak
ödenir.
(4) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte şube müdürlerinin görevleri devam
eder. Merkez teşkilatı ana hizmet birimlerindeki şube müdürlerinin kadroları
herhangi bir şekilde boşalması halinde hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal
edilmiş sayılır.
(5) Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl süreyle, 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan sınırlama
ile bağlı olmaksızın boş kadrolarda unvan; dolu ve boş kadrolarda derece
değişikliği yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
(6) Bu Kanuna göre yeniden düzenleme yapılıncaya kadar değişen veya yeniden
kurulan birimlere verilen görevler daha önce bu görevleri yapmakta olan
birimler tarafından yapılmaya devam olunur. Genel Müdürlük, teşkilat ve
kadrolarını en geç altı ay içinde bu Kanuna uygun hale getirir.
(7) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihteki mevcut bölge müdürlüklerinin görev
ve yetkileri aynen devam eder. Genel Müdürlüğün taşra teşkilatı, bu Kanunun
esaslarına göre yeniden düzenleninceye kadar görev ve hizmetleri mevcut taşra
teşkilatı tarafından yürütülmeye devam olunur.
(8) Bu Kanunun ilgili maddelerinde düzenlenmesi öngörülen yönetmelikler en geç
altı ay içinde yürürlüğe konulur. Bu yönetmelikler çıkarılıncaya kadar mevcut
düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
(9) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, Genel Müdürlükte “Tapu ve Kadastro
Denetmeni” ve “Tapu ve Kadastro Denetmen Yardımcısı” olarak görev yapmakta olan
personel bir ay içinde talep etmeleri halinde, sırasıyla “Tapu ve Kadastro
Uzmanı” ve “Tapu ve Kadastro Uzman Yardımcısı” kadrolarına atanırlar. Anılan
personelin Tapu ve Kadastro Denetmenliğinde veya Tapu ve Kadastro Denetmen
Yardımcılığında geçirmiş oldukları süreler atandıkları kadrolarda geçirilmiş
sayılır.
10682
(10) Bir defaya mahsus olmak üzere, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih
itibariyle Genel Müdürlükte 657 sayılı Kanuna tabi olarak beş yıl süreyle görev
yapan ve kırk yaşından gün almamış olanlar, bu Kanunun 7 nci maddesinin ikinci
fıkrasının (b) ve (c) bendi hariç diğer şartları taşımaları kaydıyla ve Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde başvurmaları halinde, Genel
Müdürlük tarafından açılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar.
Yapılacak sınavın usul ve esasları Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
Yapılan sınavda başarılı olanlar Tapu ve Kadastro Uzmanlığı kadrosuna
atanırlar. Ancak bu şekilde atanacakların sayısı, toplam tapu ve kadastro
uzmanı kadroları sayısının yüzde yirmisini geçemez.
Devir hükümleri
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte Genel Müdürlük taşra teşkilatında kapatılan birimlere
ait taşınır, araç, gereç, malzeme, demirbaş, taşıt ve her türlü hak ve
yükümlülükler ile tahsisli hizmet binaları ve lojmanlar hiçbir işleme gerek
kalmaksızın Genel Müdürlükçe mevcut mevzuat hükümlerine göre belirlenecek usul
ve esaslar çerçevesinde Tapu ve Kadastro Bölge Müdürlükleri, Kadastro
Müdürlükleri ve Tapu Müdürlüklerine devredilir. Bu devir işlemleri her türlü
vergi, resim ve harçtan muaftır.
Yürürlük
MADDE 11 – (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12 – (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
10683
(I) SAYILI CETVEL
TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ MERKEZ TEŞKİLATI
Genel Müdür
|
Genel Müdür Yardımcısı
|
Ana Hizmet Birimleri
|
Danışma ve Denetim Birimleri
|
Yardımcı Hizmet Birimleri
|
Genel Müdür
|
Genel Müdür Yardımcısı
|
1- Tapu Dairesi Başkanlığı
|
1- Teftiş Kurulu Başkanlığı
|
1- İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı
|
Genel Müdür Yardımcısı
|
2- Kadastro Dairesi Başkanlığı
|
2- Hukuk Müşavirliği
|
2- Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı
|
|
Genel Müdür Yardımcısı
|
3- Harita Dairesi Başkanlığı
|
3- Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
|
3- Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı
|
|
4- Yabancı İşler Dairesi Başkanlığı
|
||||
5- Arşiv Dairesi Başkanlığı
|
(II) SAYILI CETVEL
(Mülga: 11/10/2011-KHK-666/1 md.)
10684
6083
SAYILI
KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN
MEVZUATIN VEYA ANAYASA MAHKEMESİ
TARAFINDAN İPTAL EDİLEN HÜKÜMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİNİ
GÖSTERİR LİSTE
Değiştiren Kanunun/KHK’nin/ İptal Eden
Anayasa Mahkemesi Kararının Numarası
|
6083 sayılı Kanunun değişen veya iptal
edilen maddeleri
|
Yürürlüğe Giriş Tarihi
|
KHK/666
|
6,
(II) sayılı Cetvel
|
14/1/2012
tarihinden geçerli olmak üzere 2/11/2011
|
Anayasa
Mahkemesi’nin 27/9/2012 tarihli ve E.: 2011/16, K.:
2012/129 sayılı
Kararı
|
4,
8
|
22/11/2013
tarihinden başlayarak altı ay sonra
(22/5/2014)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder